Geschreven voor ‘Irmsblog’ illustratie en artwork:

Ademhalingsoefeningen illustreren

Terwijl de zon ondergaat, halen we nog een keer extra diep adem. Heerlijk deze ademhalingsoefeningen in de buitenlucht, mijn bloed begint te stromen.

We staan tussen de prei op tuinderij ‘De Volle Grond’ in Amelisweerd en Marieke geeft nog wat tips om te ontspannen.

Zo leer ik Marieke kennen als een bevlogen ademcoach en al snel hebben we een klik. Ik volg haar training kom op adem en kom tot rust. Totdat ze vraagt of ik een van haar oefeningen wil illustreren. Euh jazeker, maar ademhalingsoefeningen illustreren, dat is wat anders dan een prei en een recept. Maar natuurlijk ga ik de uitdaging aan en hier het resultaat!

Hollandse Indianen

Met Marieke van Hollandse Indianen en haar bijzondere talent als ademcoach, kan je nu zelf kennismaken. Zij is mijn gastblogger van deze week:

“ADEMEN OP DE AUTOMATISCHE PILOOT?”

Ik kan er nog verbaasd over zijn. Oprecht verbaasd dat ik, en ik denk jij ook, het overgrote deel van mijn leven op de automatische piloot adem. En niemand die even zegt: ‘hé, als je nou simpele ademoefeningen doet, kan je makkelijker tot rust komen als je zenuwachtig bent. En o ja, beter met je irritaties en verdriet omgaan.’ Waarom zegt niemand dat even als je klein bent? Of al groot.

Amerikaanse yogadocent Max Strom

Gelukkig kom ik daar na 30 jaar zelf achter. De Amerikaanse yogadocent, schrijver en spreker Max Strom opende mijn onwetende ogen. Max is een grote, vriendelijke man die met weinig woorden precies raak schiet. Hij leert mensen over de hele wereld dat de adem jezelf en je relaties heelt; ‘Wanneer je goed leert ademhalen, zul je zo nu en dan tranen voelen opwellen. Dat is het gevolg van opgeslagen verdriet dat je al jaren vasthoudt’.

Nou daar heeft hij een punt. Of eigenlijk heeft hij heel veel punten. Ik heb (dankzij ademtechnieken uit de yogaleer, tai chi, mijn opleiding tot adem coaching en trainer van de Bridgeman Ademmethode en meer) gelukkig geleerd wat bewust ademen oplevert. Meer rust, kracht, focus. Goed slapen, emoties niet allemaal stallen in je lijf, maar regelmatig een adem-schoonmaak houden. De adem helpt ook fantastisch bij paniek, hyperventilatie en spijsverteringsklachten. De adem geneest, zonder bijwerkingen van chemische gekkigheid.

De geïllustreerde oefening ‘Lentesneeuw’ voor jou

Heb je tijdens het lezen op je eigen ademhaling gelet? Enig idee, waar je in je lichaam je adem vooral voelt? En hoe vaak, in welk tempo? Het zegt ontzettend veel over hoe je je op dit moment voelt en hoe druk het in je hoofd is.

Vanaf nu kan je dit positief beïnvloeden. De geweldig geïllustreerde oefening ‘Lentesneeuw’ is voor iedereen. Ik mix voor deze parel ademtechnieken van dit moment (zoals Stans van der Poel) met die van duizenden jaren oud (uit Pranayama). Je zal merken dat je kalmeert, je hartgebied opent, je hoofd helder wordt. En door het tellen van de ademhalingen, richt je je nadien ook makkelijker op één punt of opdracht. Ademoefeningen zijn vooral nuttig als je het gewoon lekker gaat doen, dus veel plezier! En spread the news, zodat later niemand meer oprecht verbaasd is dat hij/zij nooit eens getipt is over de kracht van de adem…

Discussion

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *