Welkom in de officiele ‘week van de werkstress’.

Nogal nodig, zoals je kan zien in dit factsheet van het TNO. Langdurige stress kan onder meer leiden tot hart-en vaatziekten en depressie en mag niet onderschat worden. Het is niet voor zeurpieten, echt niet.

‘Iedereen heeft het tegenwoordig’ of een stiekeme gedachte van ‘aanstellerij’ zijn jammer genoeg in veel bedrijven aan de orde van de dag. Gelukkig had ik zelf, jaren geleden, een teamleider die mij serieus nam. Het eerste wat hij deed, toen ik naar adem happend aangaf dat ik niet meer kon werken, was mij een ademoefening leren. Hier had hij (ervaren hoofd behandelaar in een justitiele instelling) net in een onderzoek over gelezen en dit scheen erg goed te werken om tot rust te komen.

Dat deze oefening een krachtig zaadje bleek in mijn ontwikkeling tot ademcoach, had ik toen niet kunnen vermoeden. Wel was ik oprecht dankbaar voor mijn collega’s die mij serieus namen. Ik gun het iedereen om zo’n begripvol team om je heen te hebben als je uitgeput in een rollercoaster zit. Daarom geef ik je de krachtige ademoefening, die ik destijds van Rob Geraerts geleerd heb. Je kan hem nu gelijk zelf toepassen, of aan je collega doorgeven die je ontspanning gunt.

Zit rechtop, je schouders wat naar achteren en omlaag.
* adem acht tellen uit (door je neus)
* adem vier tellen in (door je neus)

Doe dit minimaal 10 keer achter elkaar. Hoe voelt dit nadien?

Het tellen van acht en vier te lang? Het kan ook vier tellen uit en twee tellen in zijn. Het belangrijkste is dat je uitademing dubbel de lengte van je inademening is.

Door een verlengde uitademing kom je uit je actieve zenuwstelsel en geef je je lichaam het sein dat het veilig is, je hartslag en bloeddruk rustiger mogen worden en het tijd is voor rusten, verteren en herstellen.

Zo’n belangrijke rol kan een kleine (eeuwenoude) ademoefening spelen in het voorkomen van een stressklachten. Want wanneer je grotendeels vanuit rust naar de wereld om je heen kijkt (werkdruk, problemen, gezinssituatie, etc) geeft dat een heel ander beeld dan wanneer je daar vanuit paniek en onrust naar kijkt. En je adem is nu eenmaal een stuk eenvoudiger direct te beinvloeden dan je gedachten.

Veel plezier met uitproberen en je collega’s uitdagen langer uit te ademen.

Zin in een adem-workshop in je team? Of liever 1 op 1 werken aan diepe rust en meer vitaliteit in jezelf? Neem vrijblijvend contact met me op, ik help je graag. Zowel op locatie als vanuit Amelisweerd.

Herfstgroet, Marieke Koesveld
Hollandse Indianen

info@hollandseindianen.nl
www.hollandseindianen.nl

Discussion

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *